مقدمه:در نظامهای توسعهای مبتنی بر دانش، مدیریت دانشمؤلفه کلیدی در راهبرد توسعهای تلقی میشود. از سوی دیگر با پیشرفت فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر، بالاخص در سازمانهای امنیتی و انتظامی، دانستن، مزیتی بسیار بزرگ و ندانستن، ضعفی جبرانناپذیر خواهد بود. لذا لازم است مدل بومی مدیریت دانش، فناوری و نوآوری متناسب با شرایط و پتانسیلهای ویژه برای استقرار سامانه فرماندهی و کنترل انتظامی در سازمانهای انتظامی طراحی و اجرا گردد.
روش: این مقاله با بررسی و تلفیق دو گرایش از حوزه مطالعاتی مدیریت با روش کتابخانهای و اسنادی و بهره جستن از اسناد بالادستی و منابع معتبر علمی و تجربی به رشته تحریر در آمده است. جامعه و نمونه آماری نیز از گروه نخبگان در سطح مدیران عالی مرکز فرماندهی و کنترل ستاد ناجا و فاتب به تعداد 15 نفر برای مصاحبه عمیق درراستای کشف مؤلفهها و شاخصهای مدل و گروه نمونه در سطح کارشناسان ردههای موصوف، به تعداد 66 نفر برای ارزیابی مدل و تکمیل پرسشنامهها انتخاب و دادهها از طریق نرمافزار SmartPLS تحلیل شدند. یافتهها: محققین در فرجام یافتههای خود به تبیین نقش پنج مؤلفه اساسی مدیریت دانش در استقرار سامانه فرماندهی و کنترل انتظامی شامل؛ منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرهنگ، رهبری و ساختار پرداختهاند که برابر خروجیهای مدل، 89 درصد از تغییرات سامانه فرماندهی و کنترل انتظامی توسط این پنج متغیر تبیین میشود.
نتیجهگیری: بهرهگیری از دانش میتواند ضامن اثربخشی و کارآیی سازمانها و درونیسازی فرهنگ دانش محوری در ساختار، فرآیندها و نیروی انسانی شود. مدیریت دانش و دسترسی به موقع و موثق به رویدادها و وقایع کشور با پشتیبانی فنآوریهای نوین، از الزامات فرآیند فرماندهی و کنترل انتظامی بوده و با ایجاد اشراف اطلاعاتی که محصول مدیریت دانش است، نقش قابل ملاحظهای در شناخت تهدیدها، تحلیل مسایل، شناسایی الگوها، تصمیمسازی و اتخاذ تدابیر مؤثر توسط مراجع برنامهریز و تصمیمگیرنده دارد
Yavari A, Heydarnejad A. Strategy of Knowledge Management in Establishment of Disciplinary Command and Control System. C4I Journal 2019; 3 (1) :47-59 URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-107-fa.html
یاوری علیرضا، حیدرنژاد علیرضا. راهبرد مدیریت دانش در استقرار سامانه فرماندهی و کنترل انتظامی. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1398; 3 (1) :47-59