[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلی :: آخرین شماره :: تمام شماره‌ها :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: ثبت نام :: جستجو :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
شناسنامه نشریه
صاحب امتیاز
انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران

مدیر مسئول
محمدرضا ولوی
سردبیر
محمد حسین   مدنی
مدیر اجرایی
محمد باقری

اعضای هیات تحریریه

محمدرضا ولوی 
محمدرضا عارف  
یحیی رحیم صفوی

جلیل راشدمحصل
محمود کمره ای
محمدحسن قاسمیان
 سید مصطفی صفوی
سیدضیاء‌الدین قاضی‌زاده
 حسین شیرازی
محمدحسین  مدنی
علی ناصری
مجید  غیوری 

مهدی  فشارکی
 

شاپا چاپی
2645-7245
شاپا آنلاین
2645-8055
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( 2-1399 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مرحله‌محور بازی جنگ در فرماندهی و کنترل
مهرداد اشراقی ، علیرضا یاوری*
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
چکیده:   (4083 مشاهده)
بازی جنگ روش و ابزای است که فرماندهان و مدیران را قادر می‌سازد تا تصمیم بهینه را اتخاذ نمایند. نقش بازی جنگ در عرصه های مختلف «نظامی، اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ..»، انتخاب بهترین راه کارهای خودی علیه تهدیدات و یا به عبارتی اتخاذ حسن تصمیم و تدبیر است. بازی جنگ فرآیندی است با قوانین و گام های مشخص که تلاش می کند جریان ماموریت  نیروهای خودی را تجسم کرده و توانایی ها، نقاط قوت و ضعف و راه کارهای ممکن نیروی خودی و حریف یا دشمن را در قالب کنش، واکنش و پادکنش مورد توجه قرار می دهد.
بازی جنگ با ارزشمند ترین مرحله مرحله بررسی و تجزیه و تحلیل راه کار در برآورد عملیاتی است. فرآیند بازی جنگ، یک راه کار را مورد آزمایش قرار داده یا راه کار شکل یافته ای را اصلاح می کند.
هدف و یافته مقاله حاضر، ارائه الگوی فرآیندی بازی جنگ در فرماندهی و کنترل و ایجاد روشی استاندارد برای وحدت رویه در انجام این مهم بوده است. بی شک تصمیم گیری و طرح ریزی که از مراحل حساس در فرماندهی و کنترل محسوب می گردد زمانی اثر بخش و مطلوب خواهد بود که از روش بازی جنگ در آن بهره جسته باشیند.
روش تحقیق در این مقاله مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی و بهره جستن از منابع معتبر علمی، تجربیات خبرگان در این حوزه از طریق مصاحبه عمیق بوده است. همچنین در فرجام این پژوهش، الگوی فرآیندی بازی جنگ در فرماندهی و کنترل طراحی شده است.
واژه‌های کلیدی: بازی جنگ، فرماندهی و کنترل، طرح ریزی، برآورد
متن کامل [PDF 702 kb]   (13706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1399/7/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eshraghi M, yavari A. Stage-centered Pattern of War Game in Command and Control. C4I Journal 2020; 3 (4) :1-18
URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-145-fa.html

اشراقی مهرداد، یاوری علیرضا. الگوی مرحله‌محور بازی جنگ در فرماندهی و کنترل. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1399; 3 (4) :1-18

URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-145-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 2-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل C4I Journal

 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645