:: دوره 3، شماره 4 - ( 2-1399 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مرحله‌محور بازی جنگ در فرماندهی و کنترل
مهرداد اشراقی ، علیرضا یاوری*
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
چکیده:   (4041 مشاهده)
بازی جنگ روش و ابزای است که فرماندهان و مدیران را قادر می‌سازد تا تصمیم بهینه را اتخاذ نمایند. نقش بازی جنگ در عرصه های مختلف «نظامی، اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ..»، انتخاب بهترین راه کارهای خودی علیه تهدیدات و یا به عبارتی اتخاذ حسن تصمیم و تدبیر است. بازی جنگ فرآیندی است با قوانین و گام های مشخص که تلاش می کند جریان ماموریت  نیروهای خودی را تجسم کرده و توانایی ها، نقاط قوت و ضعف و راه کارهای ممکن نیروی خودی و حریف یا دشمن را در قالب کنش، واکنش و پادکنش مورد توجه قرار می دهد.
بازی جنگ با ارزشمند ترین مرحله مرحله بررسی و تجزیه و تحلیل راه کار در برآورد عملیاتی است. فرآیند بازی جنگ، یک راه کار را مورد آزمایش قرار داده یا راه کار شکل یافته ای را اصلاح می کند.
هدف و یافته مقاله حاضر، ارائه الگوی فرآیندی بازی جنگ در فرماندهی و کنترل و ایجاد روشی استاندارد برای وحدت رویه در انجام این مهم بوده است. بی شک تصمیم گیری و طرح ریزی که از مراحل حساس در فرماندهی و کنترل محسوب می گردد زمانی اثر بخش و مطلوب خواهد بود که از روش بازی جنگ در آن بهره جسته باشیند.
روش تحقیق در این مقاله مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی و بهره جستن از منابع معتبر علمی، تجربیات خبرگان در این حوزه از طریق مصاحبه عمیق بوده است. همچنین در فرجام این پژوهش، الگوی فرآیندی بازی جنگ در فرماندهی و کنترل طراحی شده است.
واژه‌های کلیدی: بازی جنگ، فرماندهی و کنترل، طرح ریزی، برآورد
متن کامل [PDF 702 kb]   (13578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1399/7/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 2-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها