طراحی چارچوب آموزش مهارتهای تصمیمگیری برای محیط های دفاعی (مورد مطالعه: دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص))
|
حسین فتح آبادی* ، آرمین خالقی |
دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) |
|
چکیده: (1552 مشاهده) |
کارکنان شاغل در یگانهای دفاعی هر کشوری از مهمترین ارکان حفظ استقلال و امنیت آن است و آموزش نیرویهایی کارآمد متناسب با مقتضیات دوران از دغدغههای اساسی این حوزه به شمار میرود. امروزه بهواسطه تغییر و تحولات سریع توسعه مهارتهای نرم از اهمیتی روزافزون برخوردار شده و مهارت تصمیمگیری در محیطهای نوین دفاعی بخصوص شبکه یکپارچه فرماندهی وکنترل به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای نرم طی سالهای اخیر در آموزشها و رویههای دفاعی کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی چارچوب آموزش مهارتهای تصمیمگیری در شبکه فرماندهی وکنترل ابتدا با بررسی پژوهشهای پیشین اقدام به شناسایی ویژگیها و شرایط محیط تصمیمگیری در شبکه فرماندهی و کنترل نمود. سپس این عوامل در قالب پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و اولویتبندی مهمترین شرایط محیطی به کمک نرمافزار SPSS انجام پذیرفت که این شرایط عبارت بودند از «محدودیت زمان تصمیمگیری»، «محدودیت دسترسی به اطلاعات» و «تغییرپذیری و تلاطم محیط تصمیمگیری». بر اساس نتایج تحلیل پرسشنامه طبقهبندی سهگانهای از محیطهای «ساده»، «پیچیده» و «آشوبناک» صحنه نبرد مشخص و از طریق مصاحبه با خبرگان چارچوب آموزش متناسب با این محیطها برای دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) شناسایی شده است که شامل آموزش در سه سطح شناخت، تجزیهوتحلیل و بکارگیری میباشد. |
|
واژههای کلیدی: محیط های دفاعی، تصمیم گیری، محیط پیچیده، محیط آشوبناک |
|
متن کامل [PDF 1146 kb]
(637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت دریافت: 1399/4/13 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار: 1400/6/30
|
|
|
|