:: دوره 5، شماره 2 - ( 10-1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 95-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلی برای تشخیص نفوذ در اینترنت اشیاء با استفاده از بازی شراکت
علی سلیمی* ، مجید غیوری‌ثالث
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
چکیده:   (1768 مشاهده)
یکی از چالش‌های موجود در سیستم‌های تشخیص نفوذ در اینترنت اشیاء چالش منابع است؛ یعنی دسترسی محدود به منابع و همچنین مصرف بالای منابع. برای غلبه بر این چالش، دسته‌ای از پژوهش‌ها به فعال‌سازی بهینه‌ی سیستم‌های تشخیص نفوذ در اینترنت اشیاء نظر داشته‌اند. در این مسیر، ارتباطات میان مدافعین و مهاجمین در قالب یک بازی، با استفاده از نظریه‌ی بازی، مدل می‌شود و سپس گره مدافع تصمیم می‌گیرد که چه زمان یا میزانی سیستم تشخیص نفوذ خود را فعال کند. در پژوهش‌های پیشین اما، همواره بازی میان یک تک‌گره مدافع و مهاجم برقرار است و ارتباطات میان گره‌های مدافع در شبکه درنظر گرفته نمی‌شود. ما در این پژوهش روشی را برای مدل‌سازی ارتباطات میان گره‌های مدافع با استفاده از بازی شراکت ارائه داده‌ایم. در این روش، گره مدافع با درنظرگرفتن رفتار گره‌های مدافع دیگر و همچنین درآمد حاصل از امنیت و هزینه وارد از مصرف منابع، تلاش می‌کند تصمیم صحیحی برای میزان فعالسازی سیستم تشخیص نفوذ خود بگیرد. در نهایت نشان داده‌ایم که در این روش، گره‌های مدافع، با همکاری یکدیگر، می‌توانند هزینه‌ی منابع خود را به طور معقول کاهش دهند.
واژه‌های کلیدی: اینترنت اشیاء، تشخیص نفوذ، چالش منابع، نظریه‌ی بازی، بازی شراکت
متن کامل [PDF 389 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: امنیت اطلاعات و ارتباطات
دریافت: 1400/5/12 | پذیرش: 1400/9/17 | انتشار: 1400/12/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها