:: دوره 2، شماره 4 - ( 2-1398 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
یک مدل مبتنی بر نظریه بازی برای تصمیم‌گیری راهبردی در جنگ سایبری
محمود فروغی* ، علی اکرمی‌زاده ، مسعود باقری
دانشگاه علوم وفنون دریایی
چکیده:   (3305 مشاهده)
در این مقاله با استفاده از نظریه بازی و ساخت یک مدل تحلیلی فرآیند تصمیم‌گیری در یک درگیری سایبری موردبررسی قرارگرفته است. بازیکن‌ها طرفین درگیری هستند که آسیب‌پذیری‌هایی را روی سامانه‌های یکدیگر شناسایی کرده و قصد دارند در یک موقعیت مناسب از آن برای تهاجم علیه رقیب استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند تصمیم عاقلانه برای رسیدن به سود بیشتر در جریان این تقابل چیست؟ در مقایسه با کارهای پیشین، مفروضات مسئله به شرایط واقعی نزدیک شده و احتمال تلافی طرف مقابل و احتمال شکست حمله، در تعریف بازی لحاظ شده است. برای نمایش بازی از فرم توسعه‌یافته استفاده شده و تعادل نش برای آن محاسبه گردیده است. با تحلیل نتایج در حالت استراتژی مختلط نشان داده شده که نظریه بازی می‌تواند ضمن برآورد تصمیم طرفین، به هر یک از آن‌ها پیشنهادهایی در مورد انتخاب استراتژی ارائه دهد.
واژه‌های کلیدی: تابع پاداش، بازیکن، راهبرد بهینه، آسیب‌پذیری
متن کامل [PDF 1177 kb]   (1120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/13 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1398/10/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 2-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها