RT - Journal Article T1 - A context-based model for disambiguating the sentiment concepts using the common-sense knowledge JF - ic4ijo YR - 2018 JO - ic4ijo VO - 2 IS - 2 UR - http://ic4i-journal.ir/article-1-95-fa.html SP - 32 EP - 47 K1 - Sentiment analysis K1 - sentiment concept K1 - disambiguation K1 - Contextualization K1 - Commonsense knowledge K1 - bag-of-concepts AB - با گسترده شدن روز افزون شبکه­های اجتماعی، حجم زیادی از داده و محتوا توسط کاربران تولید می­شود. تحلیل محتواهای تولید شده توسط کاربران می­تواند برای نیل به اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی در جهت افزایش کارائی و بهره­وری بسیار موثر می­باشد. امروزه با نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بستر اینترنت، بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر تحت تأثیر قرار گرفته است. این شبکه‌ها علاوه بر به‎وجود آوردن فرصت‌هایی که قبلاً وجود نداشته‌اند، تهدیدات و مشکلات فراوانی را بر علیه کاربران خود نیز به‌وجود آورده‌اند؛ بنابراین تحلیل احساسات در شبکه های اجتماعی از منظر امنیتی اهمیت قابل توجهی دارد. در این مقاله مدلی جدید برای تعیین قطبیت نظرات کاربران با رویکرد کیسه مفاهیم و بر مبنای دانش عرفی ارائه شده است. ابتدا روشی برای شناخت مفاهیم حسی مبهم پیشنهاد شده است، سپس روشی برای رفع ابهام از مفاهیم حسی با کمک کیسه مفاهیم و پیوندهای آن با مفاهیم دیگر ارائه شده است. قطبیت مفاهیم مبهم، با توجه به بردارهای زمینه مثبت و منفی شناخته شده و ارتباط با مفاهیم پایگاه دانش معنایی، دقیق­تر تعیین می­شود. در نهایت مدل پیشنهادی با بکارگیری برای پیکره مورد نظر، مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج تجربی نشان­دهنده اثر بخش بودن مدل پیشنهادی می­باشد.   LA eng UL http://ic4i-journal.ir/article-1-95-fa.html M3 ER -