شبیه سازی سناریوها و فرایندهای فرماندهی وکنترل کاربرد وسیعی در اعتبارسنجی، آموزش، ارزیابی و آمادگی سیستم ها و تشکیلات فرماندهی وکنترل نظامی و غیرنظامی دارد. این شبیه سازی در سطوح مختلف تکنیکی، تاکتیکی و راهبردی قابل اجراست. پیاده سازی سامانه ای برای پوشش دادن انواع شبیه سازیها در سطوح مختلف و ابعاد متعدد فرماندهی وکنترل بصورت متمرکز توجیه پذیر نیست. سربار حجیم پردازشی، ذخیره سازی و محدودیتهای مشارکت و تعامل طرفین بویژه در بازیهای چند جانبه ضرورت معماریهای توزیع شده را در پیاده ساز ی این سامانه ها ایجاب می کند. این مقاله بر اساس یک کار پژوهشی گسترده در حوزه شبیه سازهای فرماندهی وکنترل، بازی جنگ، بازیهای استراتژیک تدوین شده که خروجی آن منجر به پیاده سازی بخشی از زیرساختی یکپارچه برای شبیه سازی توزیع شده فرماندهی وکنترل شده است که در سرتاسر این مقاله با نام مخفف مشکات (موتور شبیه ساز یکپارچه فرماندهی و کنتـرل) می خوانیم. روش پژوهش در این مقاله مبتنی بر مطالعه الگوها و سبکهای معماری توزیع شده و همچنین ارزیابی بیش از هجده نرم افزار شبیه سازی مرتبط با موضوع و در نهایت پیاده سازی آزمایشگاهی زیر ساخت مشکات است. نتیجه پژوهش علاوه بر تصریح بر الگوی توزیع شده و برتری معماری HLA در طراحی سامانه بر سایر معماری های توزیع شده، معماری مفهومی از عناصر و اجزای این زیرساخت را به دست داده است.