آموزش و یادگیری نقش مهمی در رشد سازمانها و بالأخص سازمانهای نظامی ایفا میکنند و در این میان، آموزشهای الکترونیکی روزبهروز اهمیت بیشتری مییابند. هدف از این پژوهش، ارائه مدل بلوغ آموزش الکترونیکی در سازمان مورد مطالعه برای ارتقای کارایی و عملکرد سامانههای فرماندهی و کنترل است. بدین منظور در این پژوهش، روشهای آموزش الکترونیکی و معیارهای ارزیابی آنها از طریق مطالعه ادبیات نظری مرتبط با موضوع و مراجع راهنمای طراحی آموزشهای الکترونیکی، شناسایی و با نظر کارشناسان درون و بیرون سازمان صحت سنجی شده و سپس در قالب 10 گزینه (روشهای آموزش الکترونیکی) و 10 معیار، در فرایند تحلیل چند معیاره وارد شد. بهمنظور نمره دهی به روشهای آموزش الکترونیکی از یک پرسشنامه استفاده شد که توسط صاحبنظران آموزشی خارج سازمان تکمیل گردید. وزندهی به معیارها نیز از طریق پرسشنامه دیگری صورت گرفت که توسط کارکنان سازمان مورد مطالعه پاسخ داده شد. با تلفیق نتایج حاصل از دو پرسشنامه، از طریق فرایند تصمیمگیری چندمعیاره نمرات نهایی هر روش آموزشی مشخص شده و سپس از مدل چندحالتی پیچیانو برای ترسیم مدلهای آموزش الکترونیکی در فرماندهی و کنترل بر اساس نتایج تحقیق استفاده شده است. درنهایت با استفاده از مدل بلوغ سازمانی مارشال و میشل و بر اساس نیازمندیها، محدودیتها و امکانات سازمان مورد مطالعه، مدلی برای توسعه آموزشهای الکترونیکی پیشنهاد شد که شامل 5 فاز عملیاتی، روشهای مورد استفاده و سرفصلهای آموزشی هر فاز است.
Soltanian J, Khanahmadloo R, Zakeri R. Development of an E-learning Maturity Model for Command and Control in a Military Organization. C4I Journal 2022; 5 (3) :65-84 URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-300-fa.html
سلطانیان جواد، خان احمدلو رضا، ذاکری رامین. تدوین مدل بلوغ آموزش الکترونیکی فرماندهی و کنترل در یک سازمان نظامی. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1400; 5 (3) :65-84