%0 Journal Article %A Valavi, Abolfazl %A Mahaki, Aliasghar %A Farhangi, Aliakbar %T Requirements for brand promotion of Iran in relations with Arab countries according to the media capacity of cyberspace %J Journal of Command and Control %V 5 %N 2 %U http://ic4i-journal.ir/article-1-277-fa.html %R %D 2021 %K National Branding, National Interests, Social Media, Cyberspace, Arab Countries, %X فضای مجازی زیست بوم جدیدی است که بر تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی و دیپلماسی بین‌المللی تأثیر گذاشته است. بخش بزرگی از قابلیت های این فضا در حوزه رسانه‌های اجتماعی بر روی زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنت، موبایل‌، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. هدف اصلی در این مقاله، شناسائی شاخص‌ها و الزامات ارتقاء اعتبار، وجهه و نفوذ منطقه‌ای ایران در جهان عرب از طریق رسانه‌های مجازی است. در دیپلماسی عمومی، این مفهوم به «برندسازی ملی» اطلاق می‌شود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، توسعه‌ای، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و ازنظر روش، موردی زمینه‌ای با غلبه پژوهش‌های کیفی از جمله تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و از نرم‌افزارهای تحلیل محتوا نیزاستفاده ‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 50 نفر از خبرگان، صاحب‌نظران و کارشناسان مدیریت رسانه‌، فضای مجازی و روابط بین‌الملل، از ایران و کشورهای عربی است. نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که 8 بعد حکمرانی، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، علمی و فناوری ،دفاعی ، اقتصادی و دینی در ارتقای وجهه و نفوذ ایران در منطقه عربی موثر بوده و ارتباطات و تعاملات رسانه ای این ویژگی ها نیاز به یک سامانه منسجم و هماهنگ قرارگاهی در چارچوب چرخه فرماندهی و کنترل در سطح ملی دارد تا مستمرا عوامل متغیر این روابط را در فضای رسانه ای رصد ، کنترل و راهبری شود. این الگو در نشست‌های تخصصی به تائید صاحب‌نظران این حوزه رسیده است. %> http://ic4i-journal.ir/article-1-277-fa.pdf %P 10-32 %& 10 %! %9 Applicable %L A-10-424-1 %+ %G eng %@ 2645-7245 %[ 2021