کارکنان شاغل در یگانهای دفاعی هر کشوری از مهمترین ارکان حفظ استقلال و امنیت آن است و آموزش نیرویهایی کارآمد متناسب با مقتضیات دوران از دغدغههای اساسی این حوزه به شمار میرود. امروزه بهواسطه تغییر و تحولات سریع توسعه مهارتهای نرم از اهمیتی روزافزون برخوردار شده و مهارت تصمیمگیری در محیطهای نوین دفاعی بخصوص شبکه یکپارچه فرماندهی وکنترل به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای نرم طی سالهای اخیر در آموزشها و رویههای دفاعی کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی چارچوب آموزش مهارتهای تصمیمگیری در شبکه فرماندهی وکنترل ابتدا با بررسی پژوهشهای پیشین اقدام به شناسایی ویژگیها و شرایط محیط تصمیمگیری در شبکه فرماندهی و کنترل نمود. سپس این عوامل در قالب پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و اولویتبندی مهمترین شرایط محیطی به کمک نرمافزار SPSS انجام پذیرفت که این شرایط عبارت بودند از «محدودیت زمان تصمیمگیری»، «محدودیت دسترسی به اطلاعات» و «تغییرپذیری و تلاطم محیط تصمیمگیری». بر اساس نتایج تحلیل پرسشنامه طبقهبندی سهگانهای از محیطهای «ساده»، «پیچیده» و «آشوبناک» صحنه نبرد مشخص و از طریق مصاحبه با خبرگان چارچوب آموزش متناسب با این محیطها برای دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) شناسایی شده است که شامل آموزش در سه سطح شناخت، تجزیهوتحلیل و بکارگیری میباشد.
Fathabadi H, Khaleghi A. Designing a Decision Making Skills Development Model for Military Environments (Case of Khatam-al-anbia Air Defence Academy). C4I Journal 2021; 4 (3) :35-49 URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-215-fa.html
فتح آبادی حسین، خالقی آرمین. طراحی چارچوب آموزش مهارتهای تصمیمگیری برای محیط های دفاعی (مورد مطالعه: دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص)). فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1399; 4 (3) :35-49