[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلی :: آخرین شماره :: تمام شماره‌ها :: ارسال مقاله :: نقشه پايگاه :: ثبت نام :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 10-1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 32-10 برگشت به فهرست نسخه ها
بایسته های ارتقاء برند ملی ایران در ارتباطات کشورهای عربی با بهره مندی از ظرفیت رسانه ای فضای مجازی
ابوالفضل ولوی، علی اصغر محکی*، علی اکبر فرهنگی
عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران (استاد راهنما و نویسنده مسئول)
چکیده:   (112 مشاهده)
فضای مجازی زیست بوم جدیدی است که بر تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی و دیپلماسی بین‌المللی تأثیر گذاشته است. بخش بزرگی از قابلیت های این فضا در حوزه رسانه‌های اجتماعی بر روی زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنت، موبایل‌، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. هدف اصلی در این مقاله، شناسائی شاخص‌ها و الزامات ارتقاء اعتبار، وجهه و نفوذ منطقه‌ای ایران در جهان عرب از طریق رسانه‌های مجازی است. در دیپلماسی عمومی، این مفهوم به «برندسازی ملی» اطلاق می‌شود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، توسعه‌ای، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و ازنظر روش، موردی زمینه‌ای با غلبه پژوهش‌های کیفی از جمله تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و از نرم‌افزارهای تحلیل محتوا نیزاستفاده ‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 50 نفر از خبرگان، صاحب‌نظران و کارشناسان مدیریت رسانه‌، فضای مجازی و روابط بین‌الملل، از ایران و کشورهای عربی است.  نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که 8 بعد حکمرانی، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، علمی و فناوری ،دفاعی ، اقتصادی و دینی در ارتقای وجهه و نفوذ ایران در منطقه عربی موثر بوده و ارتباطات و تعاملات رسانه ای این ویژگی ها نیاز به یک سامانه منسجم و هماهنگ قرارگاهی در چارچوب چرخه فرماندهی و کنترل در سطح ملی دارد تا مستمرا عوامل متغیر این روابط را در فضای رسانه ای رصد ، کنترل و راهبری شود.  این الگو در نشست‌های تخصصی به تائید صاحب‌نظران این حوزه رسیده است.
واژه‌های کلیدی: برندسازی ملی، تعاملات و ارتباطات، رسانه‌های فضای مجازی، کشورهای عربی، چرخه فرماندهی و کنترل
متن کامل [PDF 1506 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: فضای مجازی
دریافت: 1400/4/16 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/12/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valavi A, Mahaki A, Farhangi A. Requirements for brand promotion of Iran in relations with Arab countries according to the media capacity of cyberspace. C4I Journal. 2021; 5 (2) :10-32
URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-277-fa.html

ولوی ابوالفضل، محکی علی اصغر، فرهنگی علی اکبر. بایسته های ارتقاء برند ملی ایران در ارتباطات کشورهای عربی با بهره مندی از ظرفیت رسانه ای فضای مجازی. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1400; 5 (2) :32-10

URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-277-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل C4I Journal

 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410