معمولا در شناورها اگر در فرآیندهای مشاهده، جهت یابی و تصمیم گیری از چرخه فرماندهی و کنترل ریسک یک تهدید خارجی بیش از حد مجاز ارزیابی شود، مطابق رویه های معمول در فرآیند چهارم که اقدام نامیده می شود، فرمانده با تخصیص سلاح با آن مقابله می کند. در این مقاله راهکاری جدید و کنشی با عنوان "هدایت ایمن" پیشنهادشده که در آن فرمانده در فرآیند اقدام قبل از استفاده از تسلیحات، از "مسیریابی ایمن و بهینه" به عنوان اولین زیرفرآیند و از "سامانه های رانش و هدایت و کنترل شناور" به عنوان مهم ترین ابزار مواجهه با تهدید استفاده می کند. برای پیاده سازی روش هدایت ایمن شاخص هایی جدید جهت ارزیابی ریسک و ایمنی یک مسیر، و همچنین توابع معیار و الگوریتمی جدید برای تعیین ایمن ترین مسیر ایمن و تعیین مسیر ایمن بهینه با ایجاد توازن بین مسائل ایمنی و طول مسیر پیشنهاد شده اند. در انتها نیز ایده های مطرح شده درمورد یک کشتی که در معرض ترکیبی از تهدیدات نظامی و غیرنظامی قرار دارد پیادهسازی شده اند. کاربرد روش جدید نه تنها برای شناورهای نظامی مزایای زیادی نسبت به روش استفاده از تسلیحات دارد، بلکه برای شناورهای غیرنظامی مانند شناورهای نفتی و تجاری نیز تنها راه مواجهه با تهدید محسوب می شود.
فاضل صادق، پریز ناصر، بلوچیان سعید. ارائه روش و معیارهایی جدید جهت هدایت ایمن شناورهای سطحی در فرآیند چهارم از چرخه فرماندهی و کنترل. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1398; 3 (3) :63-78