تبیین مفهوم یادگیری استراتژیک دوسوتوان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)
|
محمدرضا علیان نژادی* ، اصغر مشبکی، سیدحمید خدادادحسینی، اسداله کردنائیج |
قرارگاه خاتم الانبیاء |
|
چکیده: (3563 مشاهده) |
سازمانهای نظامی علاوه بر نقشهای اولیه در قالب آمادگی عملیاتی برای درگیریهای تدافعی باید بتوانند با توجه به محیط پویایی که با آن مواجه هستند دست به اکتشاف روشها و فناوریهای نوین جهت حرکت همپا با رقبا بزنند. این امر مستلزم برنامهریزی دقیق استراتژیک و استفاده همزمان از دو توانایی اکتشاف و بهرهبرداری در این سازمانها است. پویایی استراتژیک در چنین وضعیتی نیازمند یادگیری سازمانی در هر دو بعد اکتشافی و انتفاعی است. با توجه به اهمیت حوزه استراتژی در سازمانهای دفاعی و رقابتپذیری که لازمه وجودی آنهاست و یادگیری و اثر آن بر کاهش احتمال خطا و افزایش امکان موفقیتها در این حوزه، این پژوهش بر تبیین مفهومی جهت یادگیری استراتژیک دوسوتوان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) متمرکز شده است. سعی این پژوهش آن است که با توجه به شرایط بومی این سازمان بتواند نسبت به تبیین مفهوم ارائه یادگیری استراتژیک دوسوتوان اقدام نماید.
روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است. براین اساس برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه با متخصصانِ زمینۀ پژوهشی) استفاده شد. جامعۀ پژوهش حاضر را خبرگان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء (ص) و اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران که سابقه پژوهش در زمینه یادگیری و آموزش را دارا بودند تشکیل دادند. برای انتخاب خبرگان جهت انجام مصاحبهها و شناسایی مؤلفهها، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. فهرست خبرگان به کمک اساتید راهنما و مشاور و خبره مصاحبهشونده تکمیل گردید و مصاحبه تا تکمیل مصاحبهها و اشباع نظرات و با تشکیل سه مرحله اتاق فکر و با حضور متخصصین ادامه یافت و سپس با روش تحلیل محتوی و تم و انجام سه مرحله کدگذاری، الگوی یادگیری استراتژیک دوسوتوان شکل گرفت که دربرگیرنده اجزاء و فرایندهای یادگیری استراتژیک دوسوتوان است. این الگو میتواند به عنوان مبنایی جهت طراحی آموزش و یادگیری در مراکز نظامی قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: یادگیری، استراتژی، یادگیری استراتژیک، دوسوتوانی |
|
متن کامل [PDF 1008 kb]
(1161 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت دریافت: 1398/9/17 | پذیرش: 1399/1/20 | انتشار: 1399/7/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|