کاهشمعضلاتحمل ونقلدرخصوصایمنی،ترافیکوبهتبعآنتأثیراتانسانی،اجتماعیواقتصادی یکیازچالشهایاصلیجوامعبشریمحسوبمیشود. افزایش تخلف رانندگی و اثرات مضر آن یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در کشورهای مختلف است دادههای چند رسانهای/ غیرساختیافته در چند سال گذشته رشد شگفتانگیزی داشته است. سهم کلان داده و تشخیص رفتار در این رابطه، بیشتر با کنترل مکانیزه تخلف رانندگان مطرح میشود. در سیستم کنونی کنترل توسط نیروی انسانی (پلیس یا اپراتور) صورت می پذیرد. هدف از این تحقیق کنترل مکانیزه تخلف رانندگان مبتنی بر معماری توزیع شده و مدل برنامهنویسی نگاشت/کاهش(Map / Reduce) است که باعث کاهش زمان پردازش با استفاده از ابزار هادوپ میباشد. به منظور بررسی و تست سیستم پیشنهادی از اطلاعات دوربینهای موجود در سطح شهر استفاده شده است که از مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی شهرستان یزد در ایران بدست آمده است. نتایج بیانگر این نکته است که زمان پردازش برای مجموعه داده های بزرگ با استفاده از هادوپ و اجرای برنامه فقط با یک گره پیرو نسبت به اجرای برنامه ترتیبی بیش از 87 درصد کاهش پیدا میکند. همچنین کارآیی سیستم با افزایش تعداد گرههای داده بیش از 75 درصد افزایش پیدا میکند. الگوریتم ارائه شده در این مقاله بدون حضور اپراتور 24 ساعته قادر به تشخیص رفتارهای نامناسب رانندگان است. بنابراین در صورت عدم حضور اپراتور نیز رفتار نادرست و تخلف رانندگان دور از چشم نخواهد بود.