امروزه درخواست های زیادی از طرف ذینفعان گوناگون به شرکت ها ارائه می شود تا همواره کارکردها و وظایف خود را از منظر مسائل مهمی مانند زیستمحیطی، اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی مورد بررسی یا بازنگری قرار دهند. در واقع مفهوم توسعه پایدار راهبردی نیز به این نوع موضوعات و مسائل اشاره دارد و سعی دارد تا با ارائه راهکارها و تکنیک هایی در راستای ارتقاء عملکرد صنعت حمل و نقل دریایی کشور گام بردارد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه چارچوبی فراگیر از دیدگاه مولفه توسعه پایدار راهبردی صنعت در حمل ونقل دریائی کشور با درنظرگرفتن مولفه های کلیدی دیگری مانند مانند تقاضاهای ذینفعان و عملکرد زنجیره تامین دریائی میباشد. روش گردآوری دادههای این پژوهش بصورت کتابخانهای - میدانی است بدینصورت که پس از شناسائی سنجههای گوناگون این سه مولفه اصلی، سنجههای بدست آمده بکمک تکنیک دلفی مورد جرح وتعدیل میگیرند. سپس پرسشنامهای براساس طیف پنجگزینه ای لیکرت طراحی و بین نمونه آماری(351 نفر از مدیران عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان های تعیین شده در جامعه آماری که براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده اند) توزیع میگردد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیکمعادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده میشود. درپایان الگوئی مناسب برای تبیین رابطه بین سه مولفه اصلی تشکیل دهنده مدل مفهومی در این صنعت ارائه میشود بگونهای که براساس آن تقاضاهای ذینفعان بطور مستقیم و غیرمستقیم(بواسطه نقش توسعه پایدار راهبردی ) با مفهوم ارتقاء عملکرد زنجیره تامین دریائی رابطه معنی داری دارد.
tangestani A, khatami firoozabadi S M A, feizi K, bamdad Sufi J. Presenting a Model for Enhancing the Position of IRAN Maritime Supply Chain with Focus on Sustainable Development Basics by Using Structural Equation Modeling.. C4I Journal 2019; 2 (4) :73-88 URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-105-fa.html
تنگستانی علیرضا، خاتمی فروزآبادی سید محمد علی، فیضی کامران، بامداد صوفی جهانیار. ارائه الگوئی مناسب در راستای ارتقاء جایگاه زنجیره تامین دریائی ایران با تمرکز بر اصول توسعه پایدار با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1398; 2 (4) :73-88