با گسترده شدن روز افزون شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از داده و محتوا توسط کاربران تولید میشود. تحلیل محتواهای تولید شده توسط کاربران میتواند برای نیل به اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی در جهت افزایش کارائی و بهرهوری بسیار موثر میباشد. امروزه با نفوذ شبکههای اجتماعی در بستر اینترنت، بسیاری از جنبههای زندگی بشر تحت تأثیر قرار گرفته است. این شبکهها علاوه بر بهوجود آوردن فرصتهایی که قبلاً وجود نداشتهاند، تهدیدات و مشکلات فراوانی را بر علیه کاربران خود نیز بهوجود آوردهاند؛ بنابراین تحلیل احساسات در شبکه های اجتماعی از منظر امنیتی اهمیت قابل توجهی دارد. در این مقاله مدلی جدید برای تعیین قطبیت نظرات کاربران با رویکرد کیسه مفاهیم و بر مبنای دانش عرفی ارائه شده است. ابتدا روشی برای شناخت مفاهیم حسی مبهم پیشنهاد شده است، سپس روشی برای رفع ابهام از مفاهیم حسی با کمک کیسه مفاهیم و پیوندهای آن با مفاهیم دیگر ارائه شده است. قطبیت مفاهیم مبهم، با توجه به بردارهای زمینه مثبت و منفی شناخته شده و ارتباط با مفاهیم پایگاه دانش معنایی، دقیقتر تعیین میشود. در نهایت مدل پیشنهادی با بکارگیری برای پیکره مورد نظر، مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج تجربی نشاندهنده اثر بخش بودن مدل پیشنهادی میباشد.
A context-based model for disambiguating the sentiment concepts using the common-sense knowledge. C4I Journal 2018; 2 (2) :32-47 URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-95-fa.html
رجبی زینب، حورعلی مریم، ولوی محمدرضا. ارائه یک مدل مبتنی بر زمینه برای رفع ابهام از مفاهیم حسی با کمک دانش عرفی. فصلنامه علمی-پژوهشی فرماندهی و کنترل. 1397; 2 (2) :32-47